Main content

Anke is stagiaire bij Psychosenet. Op maandag 23 september woonde ze de eerste les van de masterclass herstelgerichte psychiatrie bij. Lees hier haar bevindingen.

Leren van elkaar

Als stagiaire bij Psychosenet was ik maandag 23 september aanwezig bij de eerste lesdag van de masterclass ‘herstelgerichte psychiatrie’. Aan het begin van de masterclass werd gezegd dat het niet de bedoeling is om alleen te leren van de docent. Door de multidisciplinaire samenstelling van de deelnemers kunnen we ook zoveel leren van elkaar.

Na het luik met praktische informatie kregen de deelnemers een aantal keer 2 minuten de tijd om te speeddaten met elkaar. Terwijl ik aan de zijkant de tijd in het oog hield, luisterde ik mee met groepjes bij mij in de buurt. Op een gegeven moment waren de deelnemers oneven tijdens het speeddaten en kwam er telkens iemand anders met mij babbelen. Op deze manier leerde ik de deelnemers ook een beetje kennen.

Herstelgericht?

Na de kennismaking was het aan de gastspreker professor dr  Stijn Vanheule  van de Universiteit Gent om ons een heleboel informatie bij te brengen. Hij schetste een algemeen kader en lichtte de verschillende vormen van herstel toe. Hoewel het heel interessant was, was ik na anderhalf uur ook blij dat we even konden pauzeren.

Het werd me tijdens deze eerste les duidelijk dat de vraag om herstelgericht te werken in de geestelijke gezondheidszorg steeds groter wordt. Het was interessant om zowel professor Vanheules mening als die van de anderen hierover te horen.

Het lijkt erop dat dit nog onvoldoende ingebed is in de praktijk. Voor mij  is herstel een langdurig proces waarbij de patiënt regie probeert te nemen over zijn of haar leven. Belangrijk is dat hulpverleners, cliënten, familieleden en andere betrokkenen actief aanwezig zijn en samen aan de slag gaan binnen dit proces.

Vertaalslag naar de eigen praktijk

In eerste instantie dacht ik dat zo een masterclass gewoon vijf uur stilzitten en luisteren was. Niets is minder waar, uiteindelijk bleek het een zeer interactieve les te zijn. De deelnemers kregen de tijd om, in multidisciplinaire groepjes van 4, vanuit hun eigen expertise de vertaalslag te maken naar hun eigen praktijk. Dit bevestigde de reeds gedane uitspraak: “Het is niet de bedoeling is om alleen te leren van de docent, maar ook om te leren van elkaar.” Hiervoor kregen de deelnemers op het einde van de masterclass de gelegenheid en bij de volgende les wellicht nog meer omdat er nu heel wat tijd ging naar praktische zaken tijdens die eerste les.

Quotes

Op het einde van de les werden de deelnemers gevraagd enkele quotes te noteren die voor hen belangrijk zijn in hun werk.

“Niet steeds het gewenste pakket volgen, maar daaruit te durven stappen, is belangrijk.”

Dit is een uitspraak die mij is bijgebleven. Ik ben ervan overtuigd dat goede hulpverleners niet altijd binnen de lijntjes moeten kleuren. Ze zijn volgens mij genoodzaakt om hier en daar eens een zijsprong te maken.

Ik kijk al uit naar de volgende lesdag op 21 oktober. Dan duiken we in de parameters van herstelgericht werken en nemen we de open dialogue methodiek onder de loep.

 

 

  • Deel deze pagina:

Reacties:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.