Main content

Vraag

Beste,

In januari begon ik erg heftige paniekaanvallen te krijgen. Na anderhalve maand afzien en oplossingen zoeken met mijn psychotherapeut en huisarts ben ik half februari begonnen met dagelijks 1x Xanax Retard 1mg.
Na een maand vroeg ik aan mijn huisarts of we ermee konden stoppen. Ik ben dan verlaagd naar Xanax Retard 0,5 mg. Na enkele weken dezelfde vraag maar omdat ik op een wachtlijst stond voor een psychiatrische behandeling heeft ze gezegd dat ik maar even moest blijven nemen om makkelijker te overbruggen. Nu neem ik het middel bijna drie maanden.

Mijn huidige behandelende psychiater van het ziekenhuis wilt dat ik stop met dit middel wanneer ze denkt dat ik er klaar voor ben. Ik ben angstig voor mogelijke ontwenningsverschijnselen en ik heb ook best veel gezondheidsangst omdat ik eerst niets voelde in mijn lichaam en nu voel ik alles heel intens zelfs mijn hartslag als ik rust. Is het verstandig om over te schakelen naar een normale Xanax (niet retard) en deze door de dag heen te nemen en zo over enkele weken af te bouwen of kan ik zomaar stoppen met dit medicijn?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet

Antwoord

Beste,

Angst kan heel intens zijn, en op korte termijn kunnen artsen er terecht voor kiezen om het mee onder controle te helpen krijgen door benzodiazepines voor te schrijven.

Op lange termijn is dit inderdaad geen oplossing, en de voorschrijvende arts zal dit zeker steeds terug proberen af te bouwen van zodra dat haalbaar lijkt.

Dat kan het geval zijn, wanneer er via eventueel niet-verslavende medicijnen een grotere rust is tot stand gekomen en/of dat er ook rustgevende omgevingsomstandigheden zijn gerealiseerd (soms behoort een psychiatrische opname tot die omstandigheden), of dat je je via therapie en training ook voldoende alternatieve manieren en denkpatronen hebt eigengemaakt om met opkomende angsten om te gaan.

Afwegen of dat al het geval is, doe je best samen met je behandelende psychiater. Net als de verschillende stappen van afbouw, en hoe je dit best aanpakt: doe dit in nauwe dialoog met je behandelende psychiater.

De afbouw moet alleszins niet abrupt, maar aan een rustig en niet overhaast tempo gebeuren. Net omdat je lichaam wel wat protesteert tegen het te snel verlagen of verdwijnen van de hoeveelheid benzodiazepine in je lichaam.

Het is wel net goed dat er bij jou al een benzodiazepine met een wat langere werkingsduur is ingesteld (Retard), want dat maakt de ontwenningsverschijnselen altijd ook wat draaglijker.

In ieder geval, probeer samen met je psychiater goed door te spreken hoe hij of zij de afbouw ziet en hoe jullie het heel concreet gaan aanpakken. Want hoe beter je begrijpt waarom en hoe jullie dit best doen in jouw specifieke geval, hoe meer kans dat je je daar al niet meer extra angstig zult moeten over voelen.

Veel succes alvast.

Wim Simons

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Wim Simons op 25 mei 2021

Wim is behandelend en beleidspsychiater in de VZW St. Annendael in Diest. Samen met de multidisciplinaire teams binnen en buiten het ziekenhuis probeert hij voortdurend in een verbindende en evenwaardige open dialoog te gaan met mensen met ernstige psychiatrische problemen én hun betrokkenen. Om samen te werken aan hun herstel.

  • Deel deze pagina: