Main content

Vraag

Hallo

Ik heb een 5-tal jaar geleden een kortdurende (periode van 3 maand) psychose gehad. Deze periode ben ik in opname moeten gaan op een PAAZ. De psychiater van deze PAAZ heeft Zyphadera (depot) opgestart samen met Etumine. Zyphadera werd opgestart met een dosis van 400 mg, dit is ondertussen afgebouwd naar 300 mg. Sinds deze periode slaap ik 15 tot 16 u per dag en ben ik overdag nog vermoeid. Is er een mogelijk verband tussen mijn medicatie en mijn slaappatroon? Kan er aan mijn slaappatroon iets veranderd worden als ik mijn medicatie wijzig?

Alvast bedankt voor uw antwoord

 
 

Antwoord

Beste,

Ik denk inderdaad dat er een verband is tussen je medicatie en je slaappatroon. Etumine is vrij zware slaapmedicatie die er voor kan zorgen dat je langer slaapt. Ook Zypadhera is een eerder rustgevend (\"sedatief\") antipsychotisch medicijn en kan voor extra slaapbehoefte en vermoeidheid zorgen. Ik denk dat het zeker de moeite loont om met je psychiater de medicatie te bespreken. Soms wordt Zypadhera meer gespreid (vb om de 4 ipv om de 3 weken) of verder verminderd naar 210 mg. Er kan ook een wat activerend antipsychoticum zoals Abilify toegevoegd worden aan je medicatie (vb Abilify 5 à 10 mg per dag in de morgen). Ook voor je Etumine zijn er zeker lichtere alternatieven beschikbaar (of kan de dosis verminderd worden). Ik denk dat je levenskwaliteit zeker zal toenemen als je je minder vermoeid zal voelen.

Dus: er is zeker een verband tussen je medicatie en je vermoeidheid en er zijn ook zeker mogelijkheden om daar iets aan te doen. Dat is dus goed nieuws, maar je moet zeker zelf het initiatief nemen om dat met je behandelend arts aan te kaarten.

Veel succes!

 
 
Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Stephan de Bruyne op 21 juli 2021

Stephan is psychiater afdeling psychosezorg en hoofdarts Sint-Hiëronymus te Sint-Niklaas.

  • Deel deze pagina: