Vraag
Beste,
Hoe kan ik de afvlakking van mijn emoties bij antidepressiva verbeteren?
Alvast bedankt.
Antwoord
Dag,
Dank je wel voor je vraag.
Met emotionele afvlakking bedoelen mensen vaak dat hun gevoelens minder sterk lijken te worden: verdriet en spanning kunnen afnemen, maar soms voelen ook plezier, enthousiasme, liefde of verbondenheid minder intens. Sommige mensen omschrijven het alsof ze emotioneel wat 'op automatische piloot' leven.
Als je dit ervaart sinds je antidepressiva gebruikt, is het goed om dit met je huisarts of psychiater te bespreken. Emotionele afvlakking kan namelijk een bijwerking van antidepressiva zijn, maar kan ook bij de depressie zelf horen. Het is daarom niet altijd eenvoudig om zelf te bepalen waar het precies vandaan komt.
Probeer eerst eens voor jezelf na te gaan wanneer je de afvlakking bent beginnen merken. Was dat er al tijdens je depressie? Begon het nadat je met de medicatie startte? Of werd het sterker nadat de dosis werd verhoogd? Die informatie kan je arts helpen om samen met jou te beoordelen wat er aan de hand kan zijn.
Als de antidepressiva een rol lijken te spelen, kan je arts bijvoorbeeld bekijken of een aanpassing van de dosis of eventueel een ander antidepressivum passend zou zijn. Verander de dosis echter niet op eigen houtje en stop niet plotseling met antidepressiva. Te snel afbouwen of stoppen kan ontwenningsklachten geven en kan ook je psychische klachten opnieuw doen toenemen. Bespreek veranderingen daarom altijd met degene die de medicatie voorschrijft.
Daarnaast kan het helpen om bewust activiteiten te blijven doen waarvan je weet dat ze vroeger iets bij je opriepen, ook wanneer je dat gevoel nu minder sterk ervaart. Denk aan muziek, bewegen, buiten zijn, creatief bezig zijn of contact met mensen bij wie je je goed voelt. Verwacht daarbij niet dat je onmiddellijk weer hetzelfde voelt als vroeger. Herstel van emoties kan geleidelijk verlopen.
Je zou gedurende een paar weken ook kort kunnen noteren hoe je je voelt, hoeveel plezier of interesse je ervaart, welke medicatie en dosis je neemt en of er veranderingen optreden. Dat geeft jou én je behandelaar meer informatie om samen te beoordelen wat helpt.
Het belangrijkste is dus dat je deze afvlakking niet zomaar hoeft te aanvaarden omdat je antidepressiva gebruikt. Een behandeling moet niet alleen klachten verminderen, maar liefst ook bijdragen aan je kwaliteit van leven. Als je merkt dat je nauwelijks nog positieve emoties kunt ervaren of je hierdoor niet meer jezelf voelt, is dat zeker iets om met je arts te bespreken.
Ik hoop dat jullie samen kunnen uitzoeken waar de afvlakking bij jou vandaan komt en wat er mogelijk is om daar verbetering in te brengen.
Warme groet,
Freya Spillemaeckers
Beantwoord door: Freya Spillemaeckers op 25 oktober 2026