Main content

Vraag

Ik ben opgenomen sinds 4 weken en toen ook gestart met Mirtazapine 15 mg. Toen er na 3 weken Sertraline 25 mg bij opgestart werd, ging het helemaal mis. Ik kreeg last van suïcidale gedachten, ernstige toenemende neerslachtigheid en innerlijke woede en vijandigheid.

Sinds 5 dagen ben ik gestopt met de Sertraline. Het is iets beter nu, maar de toenemende neerslachtigheid en innerlijke woede blijven aanwezig. Ik vraag mij nu af of dit dan toch door de Mirtazapine kan komen?

Antwoord

Beste,

Als ik het goed begrijp, is het sinds de start van opname eerder erger voor je geworden dan beter. En in diezelfde periode zijn er in 2 fasen antidepressiva aan je medicatie toegevoegd.

Het is begrijpelijk dat je die 2 elementen aan elkaar koppelt, aangezien ze simultaan voorkwamen en een verband dus logisch lijkt.

Het probleem is echter dat er natuurlijk ook nog andere elementen aanwezig kunnen zijn die, ondanks de opname, kunnen veroorzaken dat het slechter met je gaat. Zo kunnen de therapeutische gesprekken in het begin soms zwaar wegen. Ook kunnen er interacties in en issues met je omgeving zijn die ondertussen problematischer zijn geworden, waardoor het nu nog slechter kan gaan dan net vòòr de opname. Of je toestand zélf kan spontaan ook nog verergerd zijn. De helpende werkzaamheid van de opgestarte antidepressiva is er ook meestal pas na enkele weken (dus misschien nu nog te vroeg).

Dergelijke elementen vormen alleszins vaker de oorzaak van verergering van een toestand dan de medicatie die net werd opgestart ter bestrijding van die toestand. Maar uiteraard mag je, in dialoog met je behandelaars over de verschillende mogelijke oorzaken, ook de opgestarte medicatie voldoende kritisch evalueren op de (neven)effecten.

Ik kan je dus zeker aanraden om, in open gesprek met je behandelaars, voldoende breed de mogelijke oorzaken van de verergering van je toestand te onderzoeken en te evalueren, om dan samen te beslissen wat de beste bijsturing binnen je behandeling zou moeten zijn.

Wim Simons

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 31
Beantwoord door: Wim Simons op 4 juni 2019
  • Deel deze pagina: