Main content

Vraag

Beste,

Na drie jaar inname van het medicijn Floxyfral ben ik dit beginnen afbouwen. Toen ik van 100 mg naar 50 mg afbouwde, heb ik niet veel last ondervonden. Momenteel ben ik bezig met het afbouwen van 50 mg naar 25 mg. Hierbij ervaar ik emotionele last.

Ik vraag mij af wat het verschil is tussen ontwenning en terugval.

Alvast bedankt.

Antwoord

Beste

Dat is een belangrijke vraag tijdens de afbouw van medicatie. Het is belangrijk dat je je bij een dergelijke afbouw laat begeleiden door een professional.

In het maken van dit onderscheid spelen verschillende zaken een rol. In eerste instantie kunnen er ontwenningsverschijnselen optreden bij het afbouwen van elk medicijn dat je langere tijd inneemt. Hoe kleiner de stapjes in de afbouw, hoe minder risico dat dit ontstaat. Ik lees dat je inderdaad voorzichtig aan het afbouwen bent. In principe zijn ontwenningsverschijnselen tijdelijk. Na een tweetal weken mag je verwachten dat je een duidelijke verbetering merkt. Als klachten langer aanhouden kan het zinvol zijn om tijdelijk een stapje terug te zetten in de afbouw en het enkele weken later opnieuw te proberen.

Op de tweede plaats is het belangrijk om je te realiseren dat met het afbouwen van medicatie ook de bijwerkingen afnemen. Een veel gemelde bijwerking van SSRI's is emotionele afvlakking. Veel mensen beschrijven tijdens de afbouw een toegenomen emotionaliteit. Dit heeft regelmatig te maken met het feit dat mensen opnieuw meer in contact staan met hun emoties en dat emoties opnieuw heftiger binnenkomen. Dit betekent niet dat de depressieve klachten opnieuw aanwezig zijn.

Tot slot kan het inderdaad tijdens de afbouw duidelijk worden dat het te vroeg is en dat depressieve klachten opnieuw op de voorgrond komen. Het is belangrijk om hierbij op te volgen hoezeer je functioneren hieronder lijdt en hoe ernstig de klachten zijn. Het terugkeren van zelfmoordgedachten is bijvoorbeeld een belangrijk alarmsignaal. Als de klachten niet te ernstig zijn, is het verstandig om voorzichtig af te wachten en over het verloop van enkele weken te beslissen of je de medicatie opnieuw gaat innemen. Als de depressieve klachten ernstig zijn, is het belangrijk om zo snel mogelijk het antidepressivum opnieuw te starten.

Veel succes.

Groeten,
Jeroen

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 41
Beantwoord door: Jeroen Kleinen op 6 januari 2020
  • Deel deze pagina: