Main content

Vraag

Beste

Omwille van mijn kinderwens en de bijwerkingen die ik heb, zou ik graag stoppen met mijn medicatie.

3 maanden geleden ben ik gestopt met het innemen van Cymbalta en dit gaat goed. Sinds 3 dagen neem ik ook geen Solian 100 Mg meer.

De inname van Solian maakte mij een heel ongevoelig en koud persoon, ik was niet in staat om mijn emoties te tonen. Vandaag heb ik echter 3 à 4 uur moeten wenen.

18 maanden geleden ben ik gestart met het innemen van Efexor, hierdoor ben ik 25kg aangekomen. Vroeger was ik zeer sportief, maar sinds ik dit medicijn gebruik, is bewegen een opgave geworden.

De laatste tijd herken ik mezelf niet meer en ik zou dus graag stoppen met het nuttigen van deze medicatie.

Antwoord

Beste

In eerste instantie wil ik benadrukken dat belangrijk is om je professioneel te laten begeleiden bij deze afbouw. Het meer emotioneel voelen na het afbouwen van antipsychotica of antidepressiva komt veel voor. Bij heel wat mensen zorgen deze middelen namelijk voor een afvlakking van emoties, zoals je zelf ook mooi omschrijft. Het afbouwen kan er dan toe leiden dat je opnieuw meer in contact komt met je emoties. Voor veel mensen is dit iets positiefs. Tegelijkertijd kan het voor heel wat mensen ook erg heftig zijn.

Op zich is het na 3 dagen te vroeg om een goede inschatting te kunnen maken van het resultaat van het afbouwen. Als de emoties te heftig zijn, kan het een optie zijn om tijdelijk bijvoorbeeld 50 mg te nemen.

Bij de afbouw van Efexor moet je zeer voorzichtig zijn. Heel wat mensen ervaren ontwenningsverschijnselen bij de afbouw hiervan. Deze zijn tijdelijk en kunnen opgevangen worden door de dosis zeer geleidelijk te verminderen. Het is belangrijk dat je je hierin laat begeleiden door een professional die samen met jou ook een inschatting kan maken van het effect van het afbouwen.

Probeer niet te overhaast te werk te gaan. Uiteraard begrijp ik dat je van die vervelende bijwerkingen af wil. Toch moet je ook goed opvolgen wat de afbouw van de medicatie betekent op psychisch vlak. Medicatie kan een belangrijke ondersteuning bieden. Dit doet geen afbreuk aan wie jij bent en aan de inspanningen die je zelf levert! Neem voor dit soort beslissingen en aanpassingen dus de nodige tijd. Veel succes.

Groeten

Jeroen

Beantwoord door: Jeroen Kleinen op 12 september 2019
  • Deel deze pagina: