Main content

Vraag

Hallo,

Mijn man is 3 maanden geleden gestopt met het gebruik van Rilatine (na 25 jaar – laatste 3 jaar 3 mg per dag). Ik zie dat het niet altijd zo goed loopt. Ik zou heel graag willen weten hoe het stoppen van Rilatine theoretisch werkt.

Wat kan ik verwachten? Ik heb hem alleen gekend met Rilatine, dus ik moet ook nu iemand anders leren kennen, maar wat zijn de tekens dat het niet goed gaat? Wat moet ik doen als het heel slecht gaat?

Groetjes

Antwoord

Beste,

Bij de afbouw van Rilatine lijkt het me vooral belangrijk om op te volgen of onderliggende ADHD klachten opnieuw meer op de voorgrond komen. Denk hierbij aan concentratieproblemen en impulsiviteit bijvoorbeeld. De mate waarin deze klachten het dagelijks functioneren beïnvloeden is een belangrijke maatstaf.

3 mg is geen hoge dosis. Echte ontwenningsproblemen zou ik dus niet verwachten. Bij kinderen gebeurt het bij mijn weten wel vaker dat Rilatine in vakantieperiodes niet gegeven wordt.

Veel sterkte.

Groeten,

Jeroen

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 22
Beantwoord door: Jeroen Kleinen op 21 december 2018

Jeroen is psychiater en systeemtherapeut verbonden aan het PC Sint-Hiëronymus te Sint-Niklaas en werkzaam binnen het mobiel team langdurige zorg regio noord van het Netwerk Geestelijke Gezondheid ADS.

  • Deel deze pagina: